Zet jezelf in de markt via LinkedIn

Door AbelTalent, Dinsdag 2 April 2019 15:33

Sollicitatie & CV advies ervaringsversnellers ikbenabel LinkedIn Vacatures

Het online medium LinkedIn is een prachtige manier om jezelf en je werkervaring op de kaart te zetten. Steeds meer wordt er door bedrijven en recruiters gebruik gemaakt van LinkedIn om te kijken hoe de markt er bij ligt.  Door een goed profiel neer te zetten, is de kans dat jij je droomklus binnensleept ook steeds groter. Ook kun je snel en gemakkelijk met andere mensen contact maken en op de hoogte blijven van relevante content.
Maar wat moet je doen om je profiel succesvol te houden?

  1. Hou je profiel up-to-date

Nieuwe klus geklaard? Zet het op je profiel! Leuke cursus gevolgd? Update je informatie! Het klinkt heel basic, maar het kan grote resultaten opleveren. Je profiel up-to-date houden kan er namelijk voor zorgen dat je 18 keer meer opduikt binnen de resultaten.

  1. Professionele headline

De headline is heel kort en bondig het stukje waarmee jij jezelf op de kaart van LinkedIn zet. Hiermee kun je jezelf onderscheiden, en ben je beter vindbaar op de website.
Denk dus goed na over deze headline; laat zien wat je expertise is, welke ervaring je hebt en waar je naar op zoek bent. Zie deze korte headline als het ware als een elevator pitch.

  1. Maak connecties

LinkedIn is natuurlijk in de basis een sociaal medium. Dat betekent dat je contacten moet leggen, maar vooral moet onderhouden. Schroom dus niet om die interessante, relevante mensen toe te voegen aan je netwerk. Maak ook eens een persoonlijke uitnodiging die je kunt meesturen.

  1. Word lid van groepen

Binnen LinkedIn is er de mogelijkheid lid te worden van bepaalde groepen. Dit kun je heel erg toespitsen op je eigen interesses en vakgebied. Zo blijf je op de hoogte van nieuwtjes en ontwikkelingen binnen de branche. Maar ben je ook beter vindbaar binnen dit gebied.

Check bijvoorbeeld eens de groep Milieu Vacatures van abeltalent.

LinkedIn-weetjes;

  • Per maand worden er zo’n 100 miljoen vacatures op de website geplaatst.
  • Er zijn zo’n 500 miljoen users, verspreid over 200 verschillende landen.
  • Nederland kent ongeveer 7 miljoen gebruikers op de website.
  • Gebruikers spenderen maar zo’n 17 minuten per maand op de website.
  • Mannen maken het meeste gebruik van de website 58% is namelijk man.
  • 38% van de gebruikers is millenial. Dus geboren tussen ’80 en ’00.

Waar kijken recruiters naar bij het bekijken van een LinkedIn

Ook bij abeltalent maken onze recruiters en sourcer gretig gebruik van LinkedIn. Door het medium te gebruiken, zoeken wij naar nieuwe kandidaten en geschikte opdrachtgevers. Maar waar kijken wij dan precies naar?
Adam speurt voor abeltalent LinkedIn af, op zoek naar de geschikte kandidaat. Hij vindt het vooral belangrijk dat mensen hun profiel up-to-date houden, maar ook voorzien van een goede profielfoto: “Zorg voor een fatsoenlijke foto op je profiel”. Een afknapper voor Adam op het gebied van foto’s? “Baseballpetjes en zonnebrillen. Ik wil graag je ogen kunnen zien.”
Verder vind Adam het belangrijk dat mensen onthouden dat het een professioneel medium is: “Het is geen Facebook. Hou het zakelijk en professioneel”.

Bij abeltalent vinden we het belangrijk dat jij je LinkedIn optimaal gebruikt. Daarom hebben we een checklist die je kunt gebruiken om je profiel tiptop in orde te krijgen.

Checklist voor het gebruik van LinkedIn


Esther Zandberg- Marketing & Communicatie
030 – 225 56 60

Cookies op de website van AbelTalent

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Lees meer over cookies