Hoe ontwikkel ik sociale vaardigheden?

Door AbelTalent, Dinsdag 30 Augustus 2016 09:43

Sollicitatie & CV advies Talentontwikkeling sociale vaardigheden

Sociale vaardigheden: relaties en communicatie staan hierin centraal. Waarom is het belangrijk om goed met jezelf en de ander om te gaan? En hoe ontwikkel je sociale vaardigheden?

Wat zijn dat nou precies, sociale vaardigheden? Sociale vaardigheden zijn onder te verdelen in de volgende vaardigheden:

  • Goed luisteren
  • In kunnen leven in anderen
  • Helder en bondig kunnen uitdrukken
  • Feedback kunnen geven en ontvangen
  • Situaties goed kunnen inschatten
  • Met enige tact kunnen optreden.

Sociale vaardigheden helpen je het gewenste resultaat te bereiken. De basis van deze vaardigheden leer je tijdens je opvoeding. Dit betekent niet dat wanneer je het ouderlijk huis bent ontgroeit, je sociale vaardigheden vast staan. Deze zijn zeker nog verder te ontwikkelen, met wat extra energie en inzet. Sociale vaardigheden zijn noodzakelijk voor het opbouwen en onderhouden van een relatie. Ook zijn sociale vaardigheden onmisbaar bij een goede samenwerking.

Ontwikkel jezelf

Ga bij jezelf na welke vaardigheden jij onder de knie hebt en in welke vaardigheden je nog kunt groeien. Hier kom je achter door eerlijk naar jezelf te kijken en feedback te vragen aan je omgeving. Wie kritiek ziet als een kans om zijn prestaties te verbeteren, doet er juist zijn voordeel mee. Hoe? Door goed te luisteren, toelichting te vragen en vervolgens te wikken en wegen of je er iets mee gaat doen en wat precies.

Non-verbale communicatie

Emoties zijn voor 90% non-verbaal. Dat betekent dat maar 10% van een boodschap uit woorden bestaat. De rest bestaat uit non-verbale signalen, zoals houding, gezichtsuitdrukking, toonzetting en dergelijke. Dat betekent dus dat het niet zozeer gaat om wát er gezegd wordt, maar vooral hóé het gezegd wordt. Zorg daarom voor een open en zelfverzekerde lichaamshouding. Mensen stappen doorgaans eerder af op iemand die benaderbaar en vrolijk overkomt, dan op iemand die onzeker overkomt.

Inzicht in de ander

Op het werk kan het erg handig zijn wanneer je inzicht hebt ik de gevoelens en motieven van je collega’s. Hier kun je namelijk op inspelen en beter door samenwerken. Inzicht in de ander begint bij jezelf. Wanneer je je eigen emoties, gedrag of motieven herkent bij je collega, heb je sneller inzicht in die van je collega. Ook door het goed bestuderen van je medemens of het lezen van boeken word je inzicht vergroot.

AbelTalent faciliteert communicatietrainingen om o.a. de sociale vaardigheden van de medewerkers te ontwikkelen. Om snel in te kunnen spelen op veranderingen heb je jong talent nodig met de nodige social skills. Lees hier meer over de visie van AbelTalent.

Cookies op de website van AbelTalent

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Lees meer over cookies