Digitaal solliciteren versus Face to Face sollicitatie

Door AbelTalent, Dinsdag 18 Februari 2020 13:59

Sollicitatie & CV advies cv digitaal facetime motivatiebrief Recruitment solliciteren

Met de hedendaagse technologie kent het sollicitatiegesprek nieuwe mogelijkheden. Kan een sollicitatie via een videocall het ouderwetse face tot face gesprek in de toekomst vervangen?
Onze recruiter Emilie Mol vertelt je er alles over.

Digitaal gesprek

Van oudsher zijn we gewend aan face to face sollicitaties; een gesprek waarbij bedrijf en kandidaat elkaar ontmoeten en waar wordt gevraagd naar competenties en werkervaring. Waarom worden sollicitaties vaak in persoon afgenomen?
Wij zien het als volgt: de geloofwaardigheid van de sollicitant kan vaak beter worden beoordeeld omdat men direct oogcontact heeft. De aandacht, het begrip en de interesse van de sollicitant kan ook goed worden beoordeeld doordat je veel non-verbale communicatie ziet. Bijvoorbeeld: mensen die nerveus zijn, weinig oogcontact zoeken en spelen met voorwerpen in hun handen kunnen opvallen tijdens een fysiek gesprek. Bij een digitaal gesprek zien we vaak dat zij rechtop zitten en gefocust blijven op het scherm. Je hebt dus een beter beeld hoe mensen functioneren in dezelfde ruimte, wel is dit verschil nihil.

Daarnaast hebben we te maken met tijd. Een sollicitatiegesprek dat plaatsvindt op kantoor kan tijdrovender zijn voor beide partijen. De kandidaat moet reizen naar de werkgever, waar de werkgever te kampen heeft met vergaderruimtes en schriftelijke voorbereidingen.

Sociale aanwezigheid

Inmiddels neemt de tijd ons in een hoog tempo mee door alle digitale ontwikkelingen. Een groot deel van de communicatie van de mens gebeurt terwijl de gesprekspartner niet fysiek aanwezig is, bijvoorbeeld doordat men belt via WhatsApp of Facetime. De meeste mensen voelen tijdens deze wijze van communicatie toch evengoed een soort sociale aanwezigheid.
We leven tegenwoordig van de data die ons wordt aangeleverd. Ook voor het vak recruitment is data een belangrijke tool om meer inzicht te kunnen krijgen over geschikte kandidaten. Dit om de werkervaring van de kandidaat in kaart te brengen, maar veel belangrijker nog: de concrete competenties. Wij bij AbelTalent hanteren hiervoor ons CCSI-model. Is een kandidaat commercieel, communicatief, sociaalvaardig en welke mate van initiatief neemt hij of zij met zich mee? Vaak is de persoonlijkheid van een kandidaat even belangrijk, misschien wel belangrijker tijdens een sollicitatie dan de (werk)ervaring.

Tips voor digitale sollicitatie

Wel eens over nagedacht om je motivatiebrief te vervangen door middel van een videoboodschap? In een video kun je uitleggen waarom jij de geschikte kandidaat bent voor de vacature en waarom jouw competenties en vaardigheden passen bij de desbetreffende functie.

Je onderscheidt jezelf ten opzichte van de rest en laat zien dat je extra energie in je sollicitatie hebt gestoken. Daarnaast maak je een goede eerste indruk doorat je een persoonlijkheid aan je cv geeft. De conclusie is dat het meer kan opleveren dan een foto en/of tekst. De kijker kan je zien, horen en ervaren hoe je bent. Denk hierbij ook aan je houding en hoe je jezelf ‘gedraagt’ tijdens de video. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat bedrijven het zelf fijn vinden een video te ontvangen. Dat heeft een hele praktische verklaring: het opzoeken van je opleiding gaat via een hardcopy cv sneller dan het vooruit- en terugspoelen in een video.

Meer vragen over solliciteren in het digitale tijdperk? Neem gerust contact met mij of één van mijn collega’s op!


Emilie Mol- Commercieel Manager/Recruiter
e.mol@abeltalent.nl
06 30 07 16 95

Cookies op de website van AbelTalent

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Lees meer over cookies