De stappen van een data op orde-project bij AbelTalent

Door AbelTalent, Vrijdag 23 April 2021 13:07

Data op Orde Marktontwikkelingen

Via de kanalen van AbelTalent komt vaak het belang van Data Op Orde voorbij. Ook geven wij inzicht in de stappen welke genomen moeten worden om dit te bereiken. Maar hoe ziet het er aan de achterkant uit op het moment dat wij een project uitvoeren, hoe gaat alles in zijn werk? In deze blog neem ik je hier in mee!

Stap 1 – Startgesprek

Zodra AbelTalent voor een opdrachtgever aan de slag mag, plannen wij altijd eerst een startoverleg in tussen de opdrachtgever en één van onze projectleiders. Waar nodig haakt ook een specialist aan. Het is erg belangrijk om aan de voorkant goede afspraken te maken over bijvoorbeeld de uitvoering, planning, vormgeving en communicatiemomenten.
AbelTalent werkt standaard met protocollen, logboeken en beslisregels. Op deze manier worden de werkzaamheden eenduidig en kwalitatief hoog uitgevoerd. Als er vanuit de opdrachtgever al een protocol beschikbaar is worden alle onduidelijkheden tijdens dit startoverleg besproken. Als er nog geen protocol beschikbaar is zetten wij de eerste stappen om deze op te stellen.

Stap 2 – Uitvoering

Zodra het opgestelde protocol is goedgekeurd door de opdrachtgever en alle benodigde gegevens binnen zijn, wordt het werk ingepland en kunnen wij aan de slag. Afhankelijk van het type opdracht wordt er soms begonnen met een pilotfase waarin 10% van de werkzaamheden worden uitgevoerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de actualisatie van een bodeminformatiesysteem. Tijdens een dergelijke pilotfase wordt het protocol afgemaakt en worden de aandachtspunten en de totale omvang van de werkzaamheden in kaart gebracht.

Tijdens de uitvoering voert de projectleider op vaste momenten kwaliteitscontroles uit op het werk van de projectmedewerkers, bijvoorbeeld op de eerst dag na aanvang van de werkzaamheden en voor oplevering van het werk. Mochten wij op enig moment ergens tegenaan lopen, dan worden er in overleg met de opdrachtgever aanvullende beslisregels opgesteld.

Aan het einde van iedere maand, en zodra alle werkzaamheden zijn afgerond, krijgt de opdrachtgever het logboek toegestuurd met daarin een overzicht van de uitgevoerd werkzaamheden en eventuele bijzonderheden. Ontzorgen is hierin heel belangrijk; als er zaken zijn welke eerder besproken moeten worden zal dit uiteraard gebeuren.

Stap 3 – Evaluatiegesprek en eventueel vervolg

Bij een ‘losse’ opdracht wordt standaard na afronding van de werkzaamheden een evaluatiegesprek ingepland. Alle zaken welke nog besproken moeten worden komen hierbij aan bod. Bij onze doorlopende projecten zorgen wij ervoor dat wij regelmatig tussentijdse evaluatiegesprekken inplannen, zodat tijdig bijgestuurd kan worden waar nodig.

Wil je eens met ons sparren over de inrichting van jouw data op orde-project? Neem eens contact met mij op!

Tara Goossens – Projectleider
+31 6 30 36 25 25
T.goossens@abeltalent.nl

Cookies op de website van AbelTalent

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Lees meer over cookies