CV: vorm versus inhoud, wat is wijsheid?

Door ABEL talent, Maandag 18 April 2016 13:22

Sollicitatie & CV advies

Een aantal starters vielen op door de vorm, kleur of het formaat van hun CV. Dus geen inhoudelijke wijziging, maar een sollicitatie voorzien van bijvoorbeeld een PowerPoint presentatie, een Prezi of een Youtube-filmpje.

Ons standpunt: maak alleen een creatief CV als het relevant is voor de functie.

Je toont ermee aan dat je creatief bent, maar dat is in de milieubranche voor de meeste functies niet relevant. Als je ‘creatief CV’ googled, krijgt je bijvoorbeeld op Pinterest diverse voorbeelden te zien. Veel van de kandidaten achter deze bijzondere CV’s, zoeken een baan waarbij creativiteit een vereiste is. Denk aan websitebouwers, grafisch vormgevers en dergelijke.

Wij bevelen een klassiek CV aan voor de milieubranche. Pas de inhoud zoveel mogelijk aan op de functie (maar zuig geen dingen uit je duim). Zo zijn gepubliceerde wetenschappelijke artikelen voor partijen als TNO en Deltares interessant, maar voor een adviesbureau of een milieudienst veel minder.

Kennis versus persoon

AbelTalent plaatst voornamelijk kandidaten bij adviesbureaus en milieudiensten. Voor deze partijen zijn kennis van het werkveld en een passend competentieprofiel even belangrijk. Zoals aangegeven op onze website richten wij ons vooral op social skills en ondernemerschap.

Bij onze overweging om een kandidaat al dan niet uit te nodigen, spelen de gevolgde opleiding en de nevenactiviteiten van de kandidaat, een even grote rol.

Tijdens ons kennismakingsgesprek gaan we dus zeker in op je werkzaamheden in commissies, besturen en dergelijke. Geeft in je CV wel alvast aan wat je takenpakket was, want alleen ‘voorzitter’ zegt niet zoveel. Zie het als het omschrijven van je werkervaring.

Ook je bijbanen uit het verleden kunnen interessant zijn. Heb je bijvoorbeeld in een callcenter outbound gebeld, dan lijkt het met jou commerciële en communicatieve vaardigheden wel goed te zitten. En heb je in het buitenland stage gelopen, dan geef je een duidelijk signaal af dat je lef hebt en graag uitdagingen aangaat.

To-the-point motivatie

Als je zeer actief bent met solliciteren, is het lastig om iedere keer weer een pakkende en passende motivatie te schrijven. Het is verleidelijk om een standaardmotivatie op te stellen en deze voor al je sollicitaties te gebruiken. Deze motivaties vertellen uiteindelijk niet waarom je nou precies past bij deze vacature of bij dit bedrijf.

Wil je opvallen in de stroom aan reacties, zorg dan dat je motivatie to-the-point is. Leef je in in het bedrijf en de vacature en schrijf daar je motivatie op. En laat dit zeker niet over aan de bedenksels van de recruiter.

Cookies op de website van AbelTalent

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Lees meer over cookies